بیمه آتش سوزی را جدی بگیریم!

تصور کنید روزی که در منزل نیستید، ناگهان بر اثر اتصالی برق، فراموشی خارج کردن اتو از پریز برق یا هر دلیل ساده دیگری، منزل شما دچار آتش سوزی شود! اتفاقی که می‌افتد این است که خسارت مالی خیلی زیادی به شما وارد می‌شود.

در این شرایط اگر منزل دارای بیمه آتش سوزی باشد می‌توانید هزینه خسارات مالی وارد شده را مطابق بیمه‌نامه از بیمه دریافت کنید. با وجود این بد نیست به خرید بیمه آتش سوزی فکر کنید!

بیمه آتش سوزی چه مزایایی برای ما دارد؟

همان‌طور که اشاره شد بیمه آتش سوزی در برابر خسارات مالی ناشی از آتش سوزی، صاعقه و انفجار از بیمه‌گزاران پشتیبانی می‌کند. آتش سوزی، صاعقه و انفجار پوشش‌های اصلی بیمه آتش سوزی هستند؛ یعنی همه بیمه‌های آتش سوزی بیمه‌گزاران را در برابر این سه حادثه پوشش می‌دهند. بیمه آتش سوزی یک سری پوشش‌های فرعی هم دارد که بیمه‌گزار می‌تواند در صورت تمایل به خطرات بیمه آتش سوزی خود اضافه کند.

این پوشش‌های فرعی عبارتند از:

زلزله و آتش‌فشان

سیل و طغیان آب

طوفان و تندباد

ترکیدن لوله آب

ضایعات آب برف و باران

سقوط هواپیما (در این حالت فاصله مورد بیمه از فرودگاه مهم است)

هزینه پاک‌سازی و برداشت ضایعات

شکست شیشه

سرقت با شکست حرز

انفجار ظروف تحت فشار صنعتی

ریزش سقف ناشی از سنگینی برف

ریزش و رانش و فروکش زمین

ریزش کوه و سقوط بهمن

نشت دستگاه آب‌افشان

مسئولیت خسارت ناشی از آتش سوزی و انفجار در قبال همسایگان

برخورد اجسام خارجی به ساختمان

خرید بیمه آتش سوزی از بیمیتو

استعلام قیمت بیمه آتش سوزی

تا اینجا درباره مزایای بیمه آتش سوزی برای خود مطلع شدیم. حال باید ببینیم این مزایا با چه هزینه‌ای شامل ما می‌شود و برای ایمن کردن منزل یا محل کار خود در برابر این خسارات چه مبلغی باید بپردازیم. استعلام قیمت بیمه آتش سوزی در حال حاضر به‌سادگی امکان‌پذیر است. به‌سادگی می‌توان وارد اپلیکیشن یا وب‌سایت بیمیتو شد و با ورود اطلاعاتی ساده، نسبت به قیمت بیمه آتش سوزی منزل خود از شرکت‌های بیمه مختلف باخبر شویم.

نحوه استعلام نرخ بیمه آتش سوزی به این صورت است که متراژ منزل، نوع سازه، قیمت ساخت هر مترمربع و ارزش لوازم منزل را در سامانه بیمیتو وارد می‌کنیم، سپس سامانه بیمیتو نرخ بیمه آتش سوزی شرکت‌های بیمه را به ما نشان می‌دهد. برای مثال برای منزل صد متری با سازه فلزی، ارزش لوازم ۴۰ میلیون تومان و قیمت هر مترمربع ۵/۱ میلیون تومان بیمه آتش سوزی بین ۱۶ تا ۴۰ هزار تومان می‌شود! یعنی فقط با ۱۶ هزار تومان می‌توان منزل خود را در برابر خطرات مختلف بیمه کرد.

البته این قیمت برای حالتی است که هیچ‌یک از پوشش‌های فرعی مورد نیاز نباشد. بیمه آتش سوزی با توجه به مزایایی که برای بیمه‌گزار ایجاد می‌کند، بسیار به‌صرفه است. تصور کنید برای منزلی با ۴۰ میلیون تومان لوازم اگر تمام این لوازم در حادثه‌ای از بین برود، مطابق بیمه‌نامه می‌توان هزینه خسارات را دریافت کرد؛ فقط با پرداخت ۱۶ هزار تومان!

خرید آنلاین بیمه آتش سوزی 

خرید آنلاین بیمه از سامانه بیمیتو علاوه بر اینکه امکان خرید آنلاین بیمه را فراهم کرده است، امکان مقایسه شرایط و قیمت بیمه از شرکت‌های مختلف بیمه را هم میسر کرده است. با استفاده از اپلیکیشن و وب‌سایت بیمیتو می‌توان شرایط و قیمت شرکت‌های مختلف را مشاهده کرد و بیمه آتش سوزی مورد نظر را انتخاب و به‌صورت آنلاین خریداری کرد.

با این روش خرید بیمه در وقت صرفه‌جویی می‌شود و در هر لحظه و هر جا می‌توان اقدام به خرید بیمه کرد.

مزایای خرید بیمه عمر

مزایای خرید بیمه عمر و سرمایه گذاری :

  1. *  برای خود و خانواده تان امنیت مالی ایجاد کنید.
  2. *  از یک جیب خود به جیب دیگرتان پول واریز کنید.
  3. *  بهنگام کهولت از مستمری درخور بهره مند گردید.
  4. * میزان مستمری دلخواهتان را  تعیین کنید.
  5. * در صورت بروز بیماری های خاص از کمک های بلا عوض استفاده کنید.
  6. * در صورت نیاز مالی فوری از وام بدون ضامن استفاده کنید.
  7. * بدون محدودیت به دفعات وام بگیرید.
  8. * از معافیت های متنوع مالیاتی بهره مند شوید.
  9. * در صورت از کار افتادگی از معافیت پرداخت حق بیمه بهره مند شوید.

 

آنچه باید درمورد بیمه بدنه بدانیم

بیمه بدنه خودرو

«بیمه‌گر در چارچوب مقررات مصوب شورای‌عالی بیمه تعهد می‌کند خسارت‌های وارده به وسیله نقلیه بیمه شده ناشی از حوادث مختلف را مانند سرقت، آتش‌سوزی، نفجار، تصادف، سقوط، واژگونی و به‌طور کلی برخورد اتومبیل به هر جسم ثابت یا متحرک یا برخورد جسم دیگری با اتومبیل بیمه شده جبران کند.»

استثناء

این تعریف کلی بیمه بدنه اتومبیل است؛ اما شرکت‌های بیمه مواردی چون : خسارت اتومبیل به علت جنگ، شورش، اعتصاب یا تهاجم – خسارت مستقیم و غیرمستقیم اتومبیل به علت انفجار – خسارت عمدی بیمه‌گذار، ذی‌نفع یا راننده به اتومبیل – خسارت اتومبیل حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی، مگر اینکه گریزنده، متصرف غیرقانونی اتومبیل باشد – خسارت اتومبیل را در حادثه‌ای که طبق گزارش مقامات ذی‌صلاح، به علت مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان توسط راننده پدید آمده باشد بیمه نمی‌کنند.

دو عامل تعیین‌کننده حق بیمه

در عین حال دو عامل تعیین‌کننده حق بیمه در «بیمه بدنه» عبارت‌اند از: «ارزش اتومبیل» و «نرخ حق بیمه». ارزش اتومبیل را خریدار بیمه اعلام می‌کند و نرخ حق بیمه انواع اتومبیل در «آیین‌نامه تعرفه بیمه بدنه اتومبیل» تعیین شده است. پس از آزادسازی و حذف این تعرفه، بیمه‌گران براساس نرخ‌های مقایسه‌ای آن را تعیین می‌کنند. هرچند انگیزه اصلی بیمه گذاران از خرید بیمه بدنه اتومبیل، جبران خسارات است، اما دارندگان اتومبیل باید بدانند بیمه‌نامه بدنه باید متناسب با ارزش آن باشد و با توجه به افزایش قیمت خودرو در بازار نسبت به افزایش سرمایه بیمه شده اقدام کنند، زیرا یک اصل بیمه‌ای متذکر می‌شود: «اگر ارزش بیمه شده اتومبیل کمتر از ارزش واقعی آن در روز وقوع حادثه باشد، خسارت وارده برمبنای نسبت این دو ارزش به یکدیگر یا بر مبنای «قاعده نسبی مبلغ بیمه» محاسبه و پرداخت می‌شود. برای مثال، فرض کنید که هنگام وقوع خسارت، ارزش واقعی اتومبیل در بازار۵۰ میلیون تومان باشد و این اتومبیل به ارزش ۳۰ میلیون تومان بیمه شده باشد، اگر خسارت وارد شده، پس از کم کردن سهم بیمه‌گذار از خسارت (فرانشیز)، ۱۰میلیون تومان تعیین شود، خسارت قابل پرداخت به روش زیر محاسبه می‌شود: ۱۰ (خسارت تعیین شده) ۳۰ (ارزش بیمه‌شده اتومبیل)، ۵۰ (ارزش واقعی اتومبیل) قیمت قطعات بارها اتفاق افتاده که بیمه‌گذاران از نحوه محاسبه قطعات اضافی روی خودرو و میزان خسارت پرداختی ناراضی بوده‌اند. این موارد بیشتر شامل سیستم‌های صوتی و تایر خودرو می‌شود که بیمه‌گر بسیار کمتر از ارزش واقعی آن می‌پردازد. البته دلیل آن این است که حق بیمه براساس نرخ واقعی خودرو و ارزش قطعات آن پرداخت نشده و سقف تعهد بیمه‌گر محدود است. برای جبران خسارت قطعات طبق ارزش واقعی آنان باید در زمان پرداخت حق بیمه این موضوع را در نظر گرفت. همچنین این خسارت برای یک بار پرداخت می‌شود و بیمه‌گذار موظف است پس از دریافت خسارت خرید قطعه زیان‌دیده، به بیمه‌گر مراجعه و مازاد حق بیمه را برای خسارت بعدی پرداخت کند.

تخفیف بیمه بدنه

یکی از مزایای بیمه بدنه در مقایسه با دیگر انواع بیمه اموال این است که در موارد بیشتری امکان تخفیف در حق بیمه وجود دارد. برای مثال، یکی از این موارد تخفیف به خاطر نداشتن خسارت است. این تخفیف برای سال اول ۲۵، سال دوم ۳۵، سال سوم ۴۵ و سال چهارم به بعد ۶۰ درصد است. درعین حال فرانشیز یا سهم بیمه‌گذار در جبران خسارت برای بار اول ۱۰، بار دوم ۲۰ و بار سوم ۳۰ درصد است که در تصادف چهارم، بیمه‌نامه باطل خواهد شد.

انتقال بیمه‌نامه

«آیا بیمه‌نامه بدنه قابلیت انتقال دارد؟» این پرسش بسیاری از دارندگان خودرو است، به ویژه افرادی که با احتیاط بیشتری رانندگی می‌کنند، زیرا بیمه بدنه براساس نحوه رانندگی دارنده خودرو صادر می‌شود و قابلیت انتقال به راننده دیگر را ندارد. در واقع فروشنده خودرو می‌تواند بیمه‌نامه بدنه خود را با تمامی تخفیفاتی که دارد به خودرو تازه‌ای که می‌خرد، منتقل کند و خریدار جدید خودرو فروخته‌شده باید بیمه‌نامه بدنه را از اول برای خود خریداری کند. همچنین اگر بیمه‌گذار پس از فروش اتومبیل خود مایل به انتقال بیمه‌نامه بدنه آن به اتومبیل جدید باشد، در این صورت، شرکت بیمه پس از کم کردن حق بیمه بدنه اتومبیل اول بابت مدت بیمه منقضی شده، مبلغ باقیمانده را از حق بیمه محاسبه شده برای اتومبیل دوم کسر خواهد کرد. در حالت دیگر اگر او خواستار فسخ بیمه‌نامه بدنه اتومبیل اول شود، مبلغ باقیمانده بابت بقیه مدت در بیمه‌نامه را دریافت می‌کند. در این حالت، شرکت بیمه حق بیمه بابت مدت بیمه منقضی شده را با نرخ حق بیمه در بیمه کوتاه‌مدت محاسبه خواهد کرد. توجه داشته باشید که این نقل و انتقال باید ظرف ۲۴ ساعت پس از فروش خودرو صورت گیرد. این درحالی است که نوع استفاده اتومبیل برتعیین حق بیمه بدنه تاثیر دارد، به طوری که اتومبیل سواری کرایه و تاکسی تا میزان ۱۵۰ درصد و اتومبیل مخصوص آژانس، آموزش رانندگی و کرایه خطی به میزان ۱۰۰درصد بیش از اتومبیل سواری مشابه که استفاده شخصی دارد، حق بیمه می‌پردازند.

نکته آخر

در پی توافق پلیس راهنمایی و رانندگی و بیمه مرکزی، سقف پرداخت خسارت تصادفات بدون کروکی در بیمه شخص ثالث به بیش از ۳ میلیون تومان رسیده است، اما این سقف در بیمه بدنه حدود یک سوم این میزان است. بنابراین مقصر حادثه پس از پرداخت خسارت به شخص زیان‌دیده، نمی‌تواند بدون کروکی تا کل خسارت وارده به اتومبیل خود اقدام کند و می‌بایست کروکی داشته باشد. این موضوعی است که بسیاری از افراد نمی‌دانند و پس از مراجعه به بیمه‌گر خود، متوجه می‌شوند. هرچند تصمیم پرداخت خسارت بدون کروکی به منظور تسهیل کارها و جلوگیری از ایجاد ترافیک گرفته شد، اما دارندگان بیمه بدنه بدون کروکی تصادف نمی‌توانند تا سقف تعهد بیمه‌نامه خود از شرکت بیمه خسارت بگیرند. بگو مگو‌های بیمه‌ای با تمام این احوال، بسیار پیش می‌آید که مراجعان به واحدهای پرداخت خسارت و کارشناسان بیمه است وارد مجادله‌هایی شده‌اند که بیشتر آنها ناشی از کم‌اطلاعی از قوانین است. به این یک مورد توجه کنید؛ این مورد در یک نمایندگی بیمه دیده شده و خبرنگار دنیای‌اقتصاد در مورد آن می‌نویسد: خانمی به کارشناس می‌گوید: چرا به ماشین من خسارت کامل تعلق نمی‌گیرد؟ بیمه‌نامه این ماشین کامل است و شما موظف هستید هر چه زودتر کل خسارت را پرداخت کنید. کارشناس پاسخ می‌دهد: ماشین شما وقتی تصادف کرده، شخص دیگری راننده آن بوده و طبق مقررات، شما نمی‌توانید از کل خسارت کارشناسی شده استفاده کنید. خانم می‌گوید: چرا؟ راننده پسر من بوده و حق داشتم ماشینم را در اختیار فرزندم قرار بدهم، شما هم باید خسارت را پرداخت کنید. کارشناس پاسخی نمی‌دهد.

خبرنگار دنیای‌اقتصاد از خانمی که با کارشناس بیمه به بگومگو پرداخته و حالا هم عصبانی است، جریان را می‌پرسد. او پاسخ می‌دهد: پول خرید بیمه‌نامه را از هر جایی که باشد جور می‌کنیم، اما موقع خسارت گرفتن باید التماس کنیم. او ادامه می‌دهد: پسرم تازه گواهینامه گرفته و روز گذشته از من خواست تا خودرو را در اختیارش بگذارم، رفت بیرون و بعد از چند ساعت تماس گرفت که تصادف کرده، وقتی خیالم راحت شد تلفات جانی در میان نیست، گفتم نگران نباش ماشین بیمه‌نامه دارد، اما امروز که مراجعه کردیم، شرکت از پرداخت کل خسارت طفره می‌رود و می‌گوید باید ۱۰‌درصد کسر شود.

خبرنگار دنیای‌اقتصاد از او می‌پرسد: آیا شما مواردی را که پشت بیمه‌نامه بدنه آمده است مطالعه کرده‌اید؟ می‌دانید اگر چند نفر از یک خودرو استفاده کنند، باید به ازای هر نفر اضافه مبلغ ۱۰‌ درصد حق بیمه بیشتر پرداخت کنند وگرنه در زمان پرداخت خسارت ۱۰‌ درصد از مبلغ کسر می‌شود؟ او پاسخ می‌دهد که اصلا فرصت نکردم بیمه‌نامه را مطالعه کنم، پس چاره‌ای نیست باید نظر کارشناس را قبول کنم.

بیمه‌گذار دیگری به کارشناس بیمه می‌گوید: ماشین من این همه خسارت دیده، چرا فقط ۴۰۰ هزار تومان خسارت تعیین کردی؟ من با این پول می‌تونم ماشین را تعمیر کنم؟ کارشناس بیمه پاسخ می‌دهد: اگر فکر می‌کنید چنین چیزی امکان ندارد، خودرو را تحویل دهید، ما خودمان درست می‌کنیم و سالم به شما تحویل می‌دهیم. بیمه‌گذار قبول نمی‌کند و خواهان افزایش میزان خسارت است. کارشناس می‌گوید: ماشین شما خسارت دیده و از نظر من ۴۰۰هزار تومان بیشتر هزینه ندارد. بیمه‌گذار معتقد است که طبق گفته تعمیرکار، خودرو ۷۰۰ هزار تومان خرج دارد. اما کارشناس می‌گوید: اگر من کارشناسم، یقین دارم که ۴۰۰ هزار تومان بیشتر هزینه ندارد.

یک آقای جوان دیگر به کارشناس بیمه با دلخوری می‌گوید: ضبط ماشین من CD می‌خورد، گران بود، همه چیز هم که کامل است، گزارش کلانتری هم که هست، چرا پولش را نمی‌دهید؟

کارشناس بیمه می‌گوید: قبول دارم که شما خسارت دیده‌اید و ضبط هم گران بوده، اما بیمه بدنه ماشین‌ شما پوشش سرقت در جا را ندارد؛ در صورتی که شما حق بیمه این ریسک را نپرداخته‌اید، نمی‌توانیم خسارت به شما بدهیم. از مراجعه کننده دیگری در کنار یک سمند تصادفی ایستاده بود و با تاسف به آن نگاه می‌کرد، دلیل ناراحتی‌اش را می‌پرسم. می‌گوید که یک ماه است این خودرو را خریده، تصادف کرده و وقتی برای گرفتن خسارت آمده می‌گویند نمی‌تواند از بیمه‌نامه بدنه استفاده کند. چون بیمه بدنه قابل انتقال به غیر نیست، کارشناس می‌گوید بعد از اینکه خودرو خریده شده، باید برای بیمه بدنه آن اقدام می‌شد. دو مشتری دیگر معترض‌اند که چرا وقتی می‌گویند بدون کروکی می‌توانید خسارت بگیرید این اتفاق نمی‌افتد؟ پلیس صحنه تصادف را به هم می‌زند و می‌گوید بروید خسارت بگیرید از بیمه. اینجا هم می‌آییم می‌گویند که کل خسارت را نمی‌توانند پرداخت کنند. از کارشناس دلیلش را می‌پرسم. کارشناس می‌گوید: سقف خسارت بدون کروکی در بیمه بدنه محدود است؛ خسارت این آقا هم نزدیک دو میلیون تومان است و ما نمی‌توانیم کل آن را بپردازیم. بیشتر بگومگوهایی از این دست به دلیل اطلاعات ناکافی از بیمه‌نامه‌ها رخ می‌دهد و به جز موارد خاص با توضیح کوتاهی حل می‌شود، البته اینکه چرا این توضیح روز خرید بیمه‌نامه داده نمی‌شود، راهکاری می‌خواهد که باید شرکت‌های بیمه آن را پیدا کنند.

چرا من باید بیمه عمر داشته باشم

  • شما به بیمه عمر نیاز دارید تا بتوانید با آرامش خاطر زندگی کنید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید چون تامین آتیه خانواده را به عهده دارید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید اگر نگران دوران از کارافتادگی خود هستید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید چون در برابر خانواده خود احساس دین دارید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید اگر مایل هستید بازنشستگی رویایی را داشته باشید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید اگر راحتی و آسایش خانواده تان برایتان اهمیت دارد .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید چون برای آینده فرزندانتان می بایست پس اندازی داشته باشید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید زیرا که می بایست هزینه های تحصیل فرزندانتان را پرداخت نمایید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید اگر می خواهید فرزندانتان بدون هیچ دغدغه ای به تحصیل بپردازند .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید اگر احساس می کنید نیاز به بیمه ای مکمل برای بیمه های درمانی خود دارید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید اگر فکر می کنید نمی توانید خودتان پس اندازی را برای آینده تان کنار بگذارید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید اگر می خواهید حقوق مستمری مناسبی را برای دوران بازنشستگی خود کنار بگذارید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید زیرا با پرداخت مبالغی جزئی می توانید سرمایه گذاری قابل توجه و بدون ریسکی را انجام دهید .
  • شما به بیمه عمر نیاز دارید چون آینده فرزندانتان در دستان شماست که می توانید با خرید این بیمه نامه آینده ای روشن را به آنها هدیه دهید .

سود بالا

یکی از امتیاز‌های خرید یک بیمه عمر و تامین آتیه که باعث می‌شود به عنوان یک سپرده‌گذاری در نظر گرفته شود. تعلق گرفتن سود به پولی است که بابت بیمه‌نامه صرف می‌شود. در اصل شما هر چقدر حق بیمه می‌پردازید شبیه آن است که پول‌تان را در یک سپرده بلند‌مدت در بانک ها سرمایه‌گذاری کنید، با چند تفاوت. برای خرید بیمه عمر تعیین رقم دست شماست. در حالی که برای سپرده‌گذاری در بانک باید یک حداقل پول را به صورت یکجا در اختیار بانک قرار دهید.

قبلا سود پرداختی در خرید بیمه‌های زندگی ۱۵ درصد بود و چند سال هم تغییر پیدا نکرده بود اما با اصلاح قانون مربوطه این سود به ۱۸ درصد رسید و قرار است هر سال هم همراه با نرخ تورم اضافه شود. البته اگر حق بیمه را به صورت مشارکتی پرداخت کنید می‌توانید این میزان سود را به ۲۶ درصد هم برسانید.

بر اساس اجازه‌ای که بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه داده آنها می‌توانند با اجرای طرح مشارکتی به خریدار بیمه این امکان را بدهند که بین ۲۰ تا ۲۶ درصد به صورت سالانه از محل خرید بیمه سود کسب کند. بیمه‌گذار می‌تواند حق بیمه را به صورت سالانه یا ماهانه پرداخت کند. هر زمان که حق بیمه به حق بیمه‌های پرداختی اضافه شود بلافاصله سود پرداختی هم افزایش می‌یابد.

پشتوانه‌ای برای دوران از کار‌افتادگی

هر کسی ممکن است زودتر از زمانی که انتظارش را داشت توان کار کردن را از دست بدهد. برای اینکه در این دوران هر روز منتظر مرگ نباشید و بتوانید بهتر از باقی‌مانده زندگی‌تان استفاده کنید داشتن یک بیمه‌نامه عمر ضروری است. بیمه‌های معمول و مستمری‌های عایدی از آنها برای این دوران کافی نیست. یکی از مزیت‌های بیمه عمر و زندگی پوشش احتیاجات این دوران است. این موضوع از ناشناخته‌های مربوط به این بیمه‌نامه است. یک تصور غلط در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه بیمه عمر و زندگی هیچ تعهدی قبل ار مرگ بیمه‌گذار بر عهده ندارد. کسانی که این بیمه نامه را داشته باشند، در زمان از کار افتادگی می‌توانند از مستمر‌ی و خدمات درمانی این بیمه‌نامه استفاده کنند.
در مفاد این بیمه‌نامه قید شده فرد در هر سنی و پس از پرداخت هر مقدار حق بیمه اگر با تایید پزشکان از کار‌افتاده شده باشد شرکت بیمه تمام خدمات را بدون دریافت بقیه حق بیمه به او ارائه خواهد کرد. این بیمه عمر پس از فوت بیمه‌گذار هم معتبر و وارث‌ها هم از مفاد قرار‌داد بهره‌مند می‌شوند.

پرداخت تسهیلات با سود پایین

در حال حاضر هیچ کدام از بانک‌های کشور میزان سپرده‌ها را در پرداخت تسهیلات به مشتریان‌شان در نظر نمی‌گیرند. یعنی هیچ بانکی به خاطر اینکه کسی در آن بانک سپرده‌گذاری کرده حق ندارد امتیاز خاصی در زمینه پرداخت تسهیلات برای او در نظر بگیرد اما یکی از مشوق‌های شرکت‌‌های بیمه در فروش بیمه عمر و زندگی پرداخت تسهیلات ارزان است. این اجازه از طرف بیمه مرکزی به همه شرکت‌ها داده شده است بعد از پرداخت حداقل ۵۰ درصد از کل حق بیمه به میزان ۹۰ درصد از حق بیمه‌های پرداختی با نرخ سود ۵ تا ۹ درصد به آنها تسهیلات بدهند.
باز‌پرداخت این تسهیلات می‌تواند ماهانه یا سالانه باشد. اگر کسانی به تسهیلات نیاز داشته باشند این امکان را دارند که همه حق بیمه را یکجا پرداخت کنند و وام بیشتری بگیرند. پس از باز‌پرداخت وام هم یک سال صبر کنند، می‌توانند دوباره درخواست دریافت تسهیلات را ارائه کنند و باز هم تسهیلات با نرخ سود پایین در‌یافت کنند. البته اولویت با کسانی خواهد بود که وام نگرفته‌اند. اما تمام کسانی که بالای ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت کرده باشند به صورت یکسان و بدون توجه به اینکه چه کسی چه مقدار حق بیمه داده یا از کی بیمه‌نامه را خریده از این تسهیلات استفاده خواهند کرد.

اطمینان از پرداخت بدهی‌ها پس از فوت

خیلی از بیماران نگران پرداخت بدهی‌هایی هستند که در دوره بیماری روی دست‌شان مانده و می‌ترسند که وارثان‌شان از عهده آن بر نیایند. کسانی که بیمه عمر دارند خیال‌شان از این بابت راحت است.
بر اساس مفاد قرار‌داد در خرید بیمه‌نامه عمر ، شرکت بیمه موظف است علاوه بر جبران بدهی‌هایی که به خاطر مخارج درمان روی دست او مانده بوده حتی مخارج کفن و دفن را هم به طور کامل بپردازد تا فشاری به خانواده او در آن شرایط وارد نشود. این بخش به کسانی که ارثی برای به جا گذاشتن ندارند کمک می‌کند علاوه بر راحت شدن خیال‌شان از مخارج مراسم عزا‌داری و .. با خرید بیمه عمر برای بازماندگان یک ارثیه خوب هم تا رسیدن‌شان به استقلال مالی به جا بگذارند.

اطمینان از تامین مالی اعضای خانواده پس از فوت

یکی از دغدغه‌های مهم هر نان‌آور خانواده‌ای تامین نیاز‌های مالی اعضای خانواده‌اش است. کسانی که مشاغل سخت دارند و در معرض تهدید جانی هستند همیشه نگران این هستند که بعد از فوت‌شان این امکان وجود دارد افرادی که به درآمدشان متکی بوده‌اند، با مشکل مالی مواجه شوند. برای اینکه خیلی فکرتان به این موضوع مشغول نباشد و بتوانید سر کار هم حواس‌تان را بیشتر جمع کنید پیشنهاد می‌کنیم یک بیمه عمر و زندگی بخرید. بیمه عمر با پرداخت مستمری به افرادی که نام آنها در قرارداد ذکر شده ، موجب آسودگی خاطرتان خواهد شد.

به طور مثال زوج‌های جوانی که فرزندان کوچکی دارند و یا فرزندانی که والدین از کار افتاده دارند، شامل این بند می‌شوند.حتی اگر کسی پدر و مادر پیری داشته باشد می‌تواند با پرداخت حق بیمه ناچیز اضافی آنها را هم در لیست قرار دهد. پس از فوت بیمه‌گذار در هر سنی و در هر مرحله‌ای از بیمه‌نامه همسر او تا آخر عمر از مستمری برخوردار است و فرزندان پسر هم تا سن ۱۸ سالگی و فرزندان دختر هم تا زمانی که ازدواج نکرده باشند از این مستمری استفاده خواهند کرد.

یک پس‌انداز منظم

یکی دیگر از مزایای خرید بیمه عمر نظم دادن به پس‌انداز کردن است. کسانی که تحمل زیادی در پس‌انداز کردن ندارند و هر آن ممکن است همه آنچه را جمع کرده اند به باد دهند به خوبی می‌توانند از این ویژگی بیمه عمر استفاده کنند. بهتر است این را هم بدانید که بر اساس قوانین قضایی تقسیم سرمایه بیمه عمر و مقرری کارمند متوفی تابع مقررات ارث نیست. سرمایه بیمه عمر جزو ماترک نیست و از شمول مقررات ارث خارج است.

بنابر‌این شما یک سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید که از محل پس‌اندازهای‌تان به دست آمده و به عنوان یک ارثیه خوب برای وارث‌ها حتی از پرداخت مالیات هم معاف است.ما به این قناعت رسیده‌ایم که خرید بیمه عمر و تامین آتیه یک سرمایه‌گذاری چند بعدی است و به شما هم توصیه می‌کنیم با این دیدگاه نگاه کنید.

تفاوت بیمه‌ شخص ثالث و بدنه

بیمه های اتومبیل شامل بیمه بدنه اتومبیل، بیمه نامه حوادث راننده و بیمه نامه شخص ثالث است که خسارات وارده به اشخاص ثالث از بیمه نامه شخص ثالث پرداخت می‌شود.

در بیمه‌نامه بدنه، خسارت وارده به اتومبیل فرد خاطی و مقصر پرداخت می‌شود و تفاوت آن با بیمه نامه شخص ثالث از این جهت است.

جهاندیده با تاکید بر اینکه بیمه شخص ثالث برای رانندگان اجباری است، ادامه داد: بیمه بدنه یک بیمه اختیاری است اما اگر بدنه و فنی اتومبیل راننده مقصر در سوانح دچار خسارت شود هم با این بیمه‌نامه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

خسارت‌های احتمالی دیگر هم همانند سرقت کلی ماشین و یا سرقت بخشی از لوازم اتومبیل مانند رنگ، لاستیک، درب خورو و… که قابل جدا شدن هستند هم شامل بیمه بدنه می‌شوند.

مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه نوین اظهار کرد: در بیمه بدنه زمانی که راننده مقصر نیست اما بیمه نامه شخص ثالث طرف مقابل خسارت را به طور کامل جبران نمی‌کند هم می‌توان از آن استفاده کرد. به طور مثال در تصادفی که راننده مقصر نیست اما خسارتی به میزان ۱۵ میلیون تومان به اتومبیل آن وارد می‌شود و از سویی بیمه شخص ثالث راننده مقصر هم تنها به میزان ۷ میلیون تومان خسارت را جبران می‌کند، می‌توان تا سقف ۷ میلیون تومان از بیمه شخص ثالث راننده مقصر و باقی از بیمه‌نامه بدنه راننده دیگر استفاده کرد.

در این صورت شرکت بیمه حق بازیافت و حق جانشینی دارد که مبلغ پرداختی در این گونه سوانح را می‌تواند از راننده مقصر دریافت کند.

۲۵ درصد بیمه‌نامه‌های شرکت بیمه نوین مربوط به بیمه شخص ثالث و چیزی در حدود ۶ تا ۷ درصد مربوط به بیمه بدنه است که به طور کلی مجموعا ۳۱ درصد پرتفوی بیمه‌نامه‌های نوین مربوط به بیمه‌های اتومبیل از قبیل، شخص ثالث، بدنه، آتش‌سوزی و … است.

همه اطلاعات ضروری درباره بیمه‌نامه شخص ثالث

بر اساس این گزارش بیمه‌های شخص ثالث برای جبران خسارت های مالی و بدنی وارد بر اشخاص ثالث تا سقف تعهدات مندرج در بیمه‌نامه در تعهد بیمه‌گر است و حوادثی از قبیل تصادف، سقوط، واژگونی، انفجار و آتش‌سوزی را شامل می‌شود.

در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث خسارت مالی شامل زیان هایی است که به سبب حوادث مشمول بیمه به اشخاص ثالث وارد می‌شود و خسارت بدنی شامل هر نوع دیه ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو یا دیه فوت اشخاص ثالث به سبب حوادث تحت پوشش است.

در بیمه‌های شخص ثالث اگر خسارتی از محل بیمه نامه در مدت زمان بیمه پرداخت نشود، بیمه‌گر از سال دوم مشمول ۱۵ درصد تخفیف، ۳ سال عدم خسارت شامل ۲۰ درصد تخفیف، ۴ سال عدم خسارت شامل ۳۰ درصد تخفیف، ۵ سال عدم خسارت شامل ۴۰ درصد تخفیف، ۶ سال عدم خسارت شامل ۵۰ درصد تخفیف، ۷ سال عدم خسارت شامل ۶۰ درصد تخفیف و ۸ سال عدم خسارت شامل ۷۰ درصد تخفیف در حق بیمه خواهد شد.

کم و کیف بیمه بدنه

اما در بیمه بدنه، خسارت وارده به اتومبیل مورد بیمه جبران می‌شود، خسارت‌های تحت پوشش شامل موارد زیر است:

-خسارت ناشی از برخورد خودرو به یک جسم ثابت یا متحرک،برخورد اجسام دیگر به آن، واژگونی، سقوط، خسارت وارده در حین حرکت اجزا یا محمولات مورد بیمه

-خسارتی که در اثر آتش سوزی، انفجار و یا صاعقه به خودرو وارد شود.

– درصورتی که موضوع بیمه(اتومبیل) دزدیده شود و یا در اثر عمل دزدی و یا شروع به دزدی به وسیله نقلیه خسارت وارد شود.

بیمه‌نامه بدنه خطرات اضافی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد که بیمه گذار می‌تواند با پرداخت حق بیمه اضافی، تمام یا تعدادی از خطرهای مشروحه به بیمه نامه اصلی خود اضافه کند. این موارد شامل سرقت درجای قطعات و لوازم خودرو، هزینه ایاب ذهاب در دوره تعمیرات، شکست شیشه به تنهایی، تاثیر مواد شیمیایی، رنگ و اسید، خطرات حوادث طبیعی ( سیل، زلزله و …)، حذف ماده ۱۰ قانون بیمه (نوسان قیمت ها تا ۲۵% در خسارات جزئی)، افت قیمت خودرو بر اثر حادثه و افزایش قیمت خودرو است.

هرگاه بیمه‌گذار در طول یک ‌سال مدت اعتبار بیمه‌نامه خسارتی از محل بیمه نامه دریافت نکند، به هنگام تجدید بیمه نامه، تخفیف عدم خسارت برای سال‌های بعد را در حق بیمه خود دریافت می‌کند که در یک سال عدم خسارت شامل ۳۰ درصد، ۲ سال عدم خسارت شامل ۴۵ درصد تخفیف، ۳ سال عدم خسارت شامل ۵۵ درصد تخفیف، ۴ سال عدم خسارت شامل ۶۵ درصد تخفیف و ۵ سال عدم خسارت و بیش‌تر شامل ۷۵ درصد تخفیف خواهد بود.

ضریب نفوذ بیمه در ۵ قاره جهان

نشریه تخصصی Sigma به عنوان معتبرترین مرجع آماری در صنعت بیمه جهان که وابسته به شرکت بیمه اتکایی سوئیس (swissre) است در چهارمین گزارش خود تحت عنوان «رویکرد دوباره به بیمه‌های عمر» (Premiums came back to life) به بررسی دقیق آماری صنعت بیمه در سال ۲۰۰۶ میلادی پرداخته است.

در این گزارش رشد اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر بازارهای مالی، سرعت رشد و سودآوری بیمه در جهان، رشد کم و در عین حال سودآوری بیشتر بیمه در کشورهای صنعتی، گزارش رشد فزاینده بیمه‌های عمر و غیرعمر در بازارهای نوظهور، متدولوژی و داده‌ها و همچنین ضمیمه آماری کشورهای مختلف جهان به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
ارائه جداول و ارقام ضریب نفوذ بیمه (insurance penetration) و سرانه حق بیمه (Insurance Density) کشورهای مختلف در ۵ قاره جهان و رتبه‌بندی این ضرایب، از مهم‌ترین آمار این گزارش است که ماحصل تلاش مسوولان صنعت بیمه کشورهای مذکور را به مقایسه گذارده است.

در این گزارش ضریب نفوذ بیمه در بیمه‌های عمر و غیرعمر به طور جداگانه ارائه شده و ضریب نفوذ کل بیمه به صورت مجموعی از ضرایب به دست آمده در بیمه‌های عمر و غیرعمر به عنوان ضریب نفوذ به صورت درصد به تولید ناخالص داخلی منظور شده و رتبه کشورها نیز بر همین اساس به دست آمده است. از جمله نکات قابل توجه در خصوص این آمار می‌توان به ضریب نفوذ بیمه ۳/۱درصدی از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورمان در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد.

ایران در این گزارش در رتبه ۷۵ قرار دارد. چندی پیش در همایش بیمه و اقتصاد ملی دکتر کهزادی، رییس کل بیمه مرکزی، ضریب نفوذ بیمه کشور را در صورت لحاظ کردن بیمه‌های خدمات درمانی، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ۵/۴درصد اعلام کرده و رتبه ایران را از این جهت در میان ۲۰۰ کشور جهان رقم ۳۲ اعلام کرده بود.

حال اینکه در طبقه‌بندی جهانی ارائه شده در سال ۲۰۰۶، رتبه ۳۲ با ضریب نفوذ ۶/۴ با احتساب مجموع ضریب نفوذ ۸/۲درصد در رشته‌ بیمه‌های عمر و ضریب نفوذ ۷/۱درصد در رشته‌های غیرعمر با سرانه حق بیمه ۳۲۲۹دلار مربوط به کشور نروژ است.

رتبه اول تا دهم ضریب نفوذ بیمه در این گزارش به ترتیب مربوط به کشورهای انگلیس (۵/۱۶درصد)، آفریقای جنوبی (۱۶درصد)، تایوان (۵/۱۴درصد)، کره‌جنوبی (۱/۱۱درصد)، سوئیس (۱۱درصد)، فرانسه (۱۱درصد)، ژاپن (۵/۱۰درصد)، هنگ‌کنگ (۵/۱۰درصد)، ایرلند (۴/۱۰درصد) و هلند با ۴/۹درصد از GDP است.در این طبقه‌بندی همچنین متوسط ضریب نفوذ بیمه در قاره‌های آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و کاراییب، اروپا، آسیا و اقیانوسیه ذکر شده و همچنین متوسط ضریب نفوذ صنعت بیمه در کل جهان نیز ۵/۷درصد اعلام شده است.

جهان در سال ۲۰۰۶ شاهد فروش ۳تریلیون و ۷۲۳میلیارد دلار حق بیمه بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۵ در حدود ۵درصد رشد را نشان می‌دهد. تحقیقات موسسه مطالعاتی Sigma نقش بیمه های عمر را در کسب این نتایج چشمگیر توصیف کرده است.

فروش بیمه‌های عمر و غیر عمر در سال ۲۰۰۶ به ترتیب ۷/۷درصد و ۵/۱درصد افزایش داشته‌اند. توسعه پس‌انداز و تولیدات بازنشستگی انتظار رشد بیشتری را برای بیمه‌های عمر در سال ۲۰۰۷ رقم زده است. ضمن اینکه فروش بیمه‌های غیر عمر تقریبا از رونق افتاده‌اند.

در مجموع حق بیمه‌های فروخته شده ۷/۷ تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را در این سال به خود اختصاص داده‌اند که تغییر چندانی در قیاس با سال ۲۰۰۵ نداشته است.
گزارش Sigma در این رابطه حاکی است که صنـعت بیمه بیشتر در راستـای سرمـایه‌داری (Capitalistion) و سودآوری (Profitability) حرکت کرده است. انباشت ثروت با استفاده از تغییر قوانین، انگیزه‌های مالیاتی و ترجیح دادن محصولات بیمه‌ای مرتبط در رونق دادن بازارهای سرمایه از جمله دلایل رشد بیمه‌های عمر در سال ۲۰۰۶ عنوان شده است. رشد ۵/۱درصدی بیمه‌های غیر عمر در کشورهای صنعتی انحرافی شدید را نشان می‌دهد.

این میزان در سال قبل (۲۰۰۵) تقریبا ۶/۰درصد بوده در حالی که در بازار کشورهای نوظهور بیمه‌های غیر عمر ۱۱درصد رشد داشته‌اند. در کشورهای صنعتی فشار زیاد بر تعرفه‌های بیمه به ویژه بیمه‌های حوادث غیر مترقبه بر اقتصاد به عنوان شاخص
برجسته‌ای در بازارها مطرح است که با افزایش تقاضا جبران‌پذیر نیست.

سختگیری بیش از اندازه حق بیمه‌ها و فقدان بیمه حوادث رکورد جدیدی از سودآوری را برای شرکت‌های بیمه در سال ۲۰۰۶ پدید آورده است.

رشد واقعی بیمه‌نامه‌ها در بازارهای نوظهور ۱۶درصد بوده که این نسبت در کشورهای صنعتی ۴درصد تخمین زده شده است.

در سال ۲۰۰۶ حق بیمه‌های فروخته شده در برخی مناطق جهان ۹درصد GDP را شامل شده است در حالی که در بازارهای نوظهور بین ۴/۱درصد در خاورمیانه و آسیای مرکزی تا ۷/۴درصد در آفریقا متفاوت است.

پیش‌بینی شده است که صنعت بیمه عمر در کشور هندوستان طی ۵ سال آینده از رقم ۴۰میلیارد دلار به ۱۰۰-۸۰میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ برسد. این رشد ضریب نفوذ بیمه را در این کشور از حد ۱/۵ تولید ناخالص داخلی به ۲/۶درصد بین سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۰ بالا خواهد برد. بازار بیمه‌های عمر در کشور هندوستان طی ۶ سال گذشته به سرعت رشد داشته است. رشد حق بیمه‌های تجاری در این مدت سالانه ۴۰درصد بوده که نقش عمده‌ای در این حوزه ایفا کرده است.

ضریب نفوذ بیمه در هندوستان در حال حاضر ۱/۴درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد که نسبت به میزان استاندارد ۹-۶درصدی آن در کشورهای توسعه یافته رقم نسبتا پایینی است.

البته در این کشور ضریب نفوذ بیمه عمر در مناطق مختلف جمعیتی تفاوت دارد. به طور مثال در مناطق شهری در بازارهای عمومی این میزان ۶۵درصد است اما در مناطق کم جمعیت‌تر این میزان کمتر است.

در مناطق روستایی هند ضریب نفوذ بیمه عمر در حدود ۴۰درصد گزارش شده است.

حق بیمه و دستمزد مانع تولید نیست

هریک از صندوق‌های بیمه‌ای در کشورهای مختلف وضعیت خاص خود را داشته و دلایل بقا و افول آنها مطابق با همدیگر نخواهند بود و نمی‌توان در مواجهه با وضعیت بحران در صندوق‌ها از یک نسخه واحد در همه کشورهای دنیا استفاده کرد. آنچه در وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای در شیلی یا آرژانتین اتفاق افتاده است، دلایل بین‌المللی و داخلی متعددی داشته که نمی‌توان از آن وضعیت‌ها، نسخه تجویزی جهانی و در‌عین‌حال واحدی برای همه صندوق‌های بیمه‌ای در همه جای دنیا استخراج کرد؛ با‌این‌حال عوامل متعددی در گشایش کانال‌ها غیر از سیاست‌های جهانی برای افزایش ضریب پشتیبانی در صندوق‌ها مطرح است که مهم‌ترین آن – که به شکل تنگاتنگی به بحث وضعیت معیشتی کارگران نیز گره می‌خورد- بحث «حق بیمه دریافتی از کارفرمایان» است.دفتر محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در گزارش اخیر خود آمار بسیار مهمی منتشر کرده که بسیاری از ادعاهای سال‌های اخیر اقتصاددانان راست و کارفرمایان بزرگ در کشور را رد می‌کند.هدف این گزارش، محاسبه سهم حق بیمه از قیمت تمام‌شده کالاهای تولید‌شده در صنایع مختلف بوده و به‌همین‌دلیل هزینه‌‌های مربوط به تولید به دو بخش «دستمزد پرداختی به نیروی کار» و «سایر هزینه‌‌ها» تفکیک شده است و سهم دستمزد نیروی کار، به‌عنوان سهم ارزش‌افزوده‌ای که به کارگران پرداخت می‌شود و به آن «سهم دستمزد» می‌گویند، محاسبه شده است.

در این گزارش با استفاده از رابطه «دستمزد» و «قیمت نهایی کالای تولید‌شده» درباره هزینه‌‌های دستمزدی و هزینه‌‌های تولید به محاسبه سهم دستمزد و در نهایت سهم حق بیمه از قیمت تمام‌شده کالا در سال ١٣٩٣ پرداخته شده است. در محاسبه سهم حق‌ بیمه کارفرمایی ضریب ٢٣ درصد به کار گرفته شده و فرض بر این بوده که این کارگاه‌ها مشمول بیمه بی‌کاری بوده‌اند. آمارهای استفاده‌شده در این گزارش، اطلاعات و داده‌های حاصل از نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی کشور است که این آمارگیری هرساله برای سه گروه کارگاهی با ١٠ نفر و بیشتر، ١٠ تا ۴٩ و ۴٩ نفر و بیشتر از طرف مرکز آمار ایران انجام و نتایج آن پس از نهایی‌شدن منتشر می‌شود. این آمارگیری به تفکیک نوع صنعت صورت‌گرفته و نتایج آن به صورت یک گزارش جامع منتشر می‌شود.

محاسبات انجام‌شده در دفتر محاسبات سازمان تأمین اجتماعی نتایج مهمی را به دست می‌دهد که در شرایط کاری کارگران، بحث بحران صندوق‌های بیمه‌ای، بحث‌های اقتصادی صاحبان سرمایه در مخالفت با افزایش دستمزد و ادعاهای کارفرمایان در جلسات شورای‌عالی دستمزد بسیار حائز اهمیت و به‌‌دردبخور است: مطابق نتایج این گزارش در کارگاه‌های ١٠ تا ۴٩ نفر در کل صنعت حدود ٢,٧۶ درصد هزینه تولید، به‌عنوان حق بیمه کارفرمایی پرداخت شده و در کارگاه‌های با ۵٠ نفر کارکن و بیشتر در کل صنعت حدود ٢.٠٧ درصد هزینه تولید به‌عنوان حق بیمه کارفرمایی پرداخت شده است. بنابراین این ارقام نشان می‌دهد که ادعای سال‌های سال اقتصاددانان راست و کارفرمایان بزرگ مبنی بر اینکه «دستمزد» و «حق بیمه» هزینه هنگفت و سنگینی را بر کارفرمایان تحمیل می‌کند، پذیرفتنی نیست و اساسا با این میزان دستمزدها و حق بیمه‌ها تنها به صورت میانگین بین دو تا چهار درصد از کل هزینه‌های کارفرمایان را به خود اختصاص می‌دهد و حتی بسیاری از کارفرماها یک درصد از کل هزینه‌هایشان صرف حق بیمه می‌شود (جدول پیوست).

این آمارها پیام مهمی برای شورای‌عالی دستمزد و تصمیم‌گیران دستمزدی دارد. سال‌هاست که اساس و شالوده تحلیل نمایندگان کارفرمایی در مخالفت با افزایش واقعی دستمزد بر این استوار است که اساسا دستمزد و حق بیمه مربوطه هزینه بر تولیدکنندگان است و همین تحمیل هزینه‌هاست که مانع تولید می‌شود؛ اما آمار جدید دفتر محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، می‌تواند از سوی نمایندگان کارگری در بحث‌های دستمزدی و بیمه‌ای مورد استناد واقع شود؛ چراکه این آمار نشان می‌دهد ادعای نمایندگان کارفرمایی به‌هیچ‌وجه مستند و موجه و واقعی نیست و کمترین هزینه‌ها از کل هزینه‌های تولید مربوط به دستمزد و حق بیمه کارگران است و به‌هیچ‌وجه قابلیت ایجاد مانع در تولید نداشته و نخواهد داشت. علاوه‌بر‌این در وضعیت سربه‌سری صندوق بیمه‌ تأمین اجتماعی قطعا یکی از قابل‌تحقق‌ترین اهداف در زمینه جلوگیری از نزول ضریب پشتیبانی به کمتر از پنج و رفتن به سوی ورشکستگی، همین افزایش واقعی دستمزدهاست. قطعا به واسطه این آمار و ارقام می‌توان این ادعای واهی را که حق بیمه‌ها جلوی تولید را گرفته‌‌، کنار زد و با تعیین سازوکار مشخص قانونی از سوی نهادهای قانون‌گذار در موضوع نحوه جبران عقب‌ماندگی‌های دستمزدی (مثلا ایام جنگ و سال‌های تورم) شاهرگ‌های وصولی سازمان تأمین اجتماعی را باز کرد.