بازار

ﺑﺎﺯﺍﺭ
ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﻭ ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﻣﯿﮕﻮﯾﻨﺪ. ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
Consumer market -1
Business market-2
Global market-3
Nonprofit/Government market -4

بازاریابی رابطه ای

ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﻱ
ﺑﻪ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺍﯾﺠﺎﺩ, ﻧﮕﺎﻫﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﯾﮏ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪﺕ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺳﻮﺩ ﺁﻭﺭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺸﺘﺮﻱ ﺳﻮﺩ ﺁﻭﺭ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﻮﺩﻱ ﮐﻪ ﻧﺼﯿﺐ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺍﺯ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺍﻱ ﮐﻪ ﺻﺮﻑ ﺍﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

بازاریابی

ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ:
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺗﻼﺵ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ‌ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ‌ﺩﺳﺖ‌ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺭ ﻣﺒﺎﺩﻟﻪ ﺑﺎ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﻫﺪﻑ. ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺟﺮﺍﺳﺖ. ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﮐﺎﺭ ﯾﺎ ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ ﺧﺮﯾﺪ ﺑﺎ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺍﺩ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺍﻣﺎ ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭ ﮐﻼﺳﯿﮏ, ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻃﻼﻕ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮ ﻓﺮﻭﺵ, ﻣﺪﯾﺮ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻭ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﮔﺎﻥ.
ﻭﺍﮊﻩ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﻰ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻗﺪﻳﻤﻰ ﺁﻥ, ﻳﻌﻨﻰ ﺻﺮﻓﺎً ﻓﺮﻭﺧﺘﻦ, ﻣﻌﻨﻰ ﻭ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﮔﺮﺩﺩ. ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻯ ﻣﺸﺘﺮﻯ ﺍﺳﺖ. ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎﻯ ﺍﻣﺮﻭﺯﻯ ﺑﺎ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺷﺪﻳﺪ ﻭ ﻓﺰﺍﻳﻨﺪﻩ‌ﺍﻯ ﺭﻭﺑﻪ‌ﺭﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﺮﮐﺘﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﺤﻮ ﻣﻤﮑﻦ, ﺧﻮﺍﺳﺖ‌ﻫﺎﻯ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺩﺭﮎ ﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﻔﻌﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﻫﺪﻑ ﺧﻮﺩ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﺪ. ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺑﺎﺯﺍﺭ, ﺍﯾﻦ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎﯼ ﺣﺮﻓﻪ‌ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎﯼ ﻏﻴﺮﺣﺮﻓﻪ‌ﺍﻯ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻣﻰ‌ﮐﻨﺪ.

باورهای ذهنی یک فروشنده موفق

ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﯾﮏ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ ﻣﻮﻓﻖ
ﻫﺪﻑ ﻣﻦ : ﺍﺭﺯﺵ ﻗﺎﻋﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯼ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻦ : ﺍﺭﺯﺵ ﮔﺮﺍ , ﭘﻮﯾﺎ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭ ﻣﺸﺘﺮﯼ
ﺭﻭﺵ ﻣﻦ : ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ , ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻭ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺸﺘﺮﯼ
ﻣﻮﻓﻖ ﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﭼﯿﺰﯼ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻧﻤﺎﯾﺪ .
ﻫﺮ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ ﻣﻮﻓﻘﯽ ﺩﺭ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺗﺮﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﯾﮏ ﻣﺪﻝ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .
ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﻋﯿﻨﯽ : ﻧﻮﻉ ﺟﻨﺲ ﻭ ﯾﺎ ﮐﺎﻻ , ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺟﺲ ﻭ ﯾﺎ ﮐﺎﻻ , ﻫﺰﯾﻨﻪ , ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻞ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﮐﺎﻻ ,ﺣﺠﻢ ﻭ ﺗﻌﺪﺍﺩ .
ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ : ﺍﻣﻨﯿﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺸﺘﺮﯼ , ﻣﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺣﻮﺍﻝ ﺟﻮﯾﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺣﻮﺍﻝ ﺟﻮﯾﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭﯼ
ﭘﺎﯾﺎﻥ ﯾﮏ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻮﻓﻖ :
– ﺑﺠﺎﯼ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ ﻣﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ .
– ﺑﺠﺎﯼ ﺧﺮﯾﺪ ﺍﺯ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ .
– ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﺑﺘﮑﺎﺭ ﮔﺮﻡ ﺻﻤﯿﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﯿﺪ .
– ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﺨﻦ ﻧﮕﻮﯾﯿﺪ , ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺑﺎﺷﺪ .
– ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺻﺖ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯿﺪ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻓﺮﺿﯽ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﻨﯿﺪ .
– ﺗﻮﺍﻓﻘﺎﺕ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ .

استراتژی های رشد

ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﻫﺎﻱ ﺭﺷﺪ
ﻣﺴﻮﻭﻟﯿﺖ ﺍﺻﻠﯽ ﺭﺷﺪ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ ﻫﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺍﺳﺖ. ﻻﺯﻣﻪ ﺭﺷﺪ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ, ﺗﺪﻭﯾﻦ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻘﺶ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻣﺪﯾﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺩﺭ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺪﻭﯾﻦ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﻫﺎﻱ ﺭﺷﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺪﻭﯾﻦ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﺭﺷﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﻝ Product market expansion grid ﯾﺎ ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﺍﻧﺴﻮﻑ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
ﺭﺷﺪ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﯾﺪ ﻭ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺎﻣﻞ ۴ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﺭﺷﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺭﺷﺪ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺪﻟﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﻫﺎﻱ ﺭﺷﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﺑﺨﺶ ﺯﯾﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ:
Intensive growth: ﺷﺮﮐﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﻮﺯﻩ ﮐﺎﺭﻱ ﻓﻌﻠﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ
Integrative growth: ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺯﻧﺠﯿﺮﻩ ﺍﺭﺯﺵ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻬﺎﻱ “ﺗﻠﻔﯿﻖ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ” (ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍﻱ ﺯﻧﺠﯿﺮﻩ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﻣﻮﺍﺩ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﺪ), “ﺗﻠﻔﯿﻖ ﺑﻪ ﺟﻠﻮ”(ﺷﺮﮐﺖ ﺩﺭ ﺯﻧﺠﯿﺮﻩ ﺍﺭﺯﺵ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﻬﺎ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﻮﺍﺩ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺑﺎﺷﺪ) ﻭ ﯾﺎ “ﺗﻠﻔﯿﻖ ﺍﻓﻘﯽ” (ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﺮﺍﮐﺖ ﺑﺎ ﺭﻗﺒﺎ) ﺑﻪ ﺭﺷﺪ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ ﺑﺮﺳﺪ
Diversification growth: ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺷﺪ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ ﻭﺍﺭﺩ ﺣﻮﺯﻩ ﺍﻱ ﮐﻪ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﮐﺎﺭﺵ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﻫﻢ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﮐﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ :
Concentric diversification: ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻧﯿﺰ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ) ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﻱ ﻗﺒﻠﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ (ﻫﻢ ﻣﺤﻮﺭﻱ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯾﮑﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﻭ ﻗﺪﯾﻤﯽ).
Horizontal diversification: ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺟﺪﯾﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﻗﺒﻠﯽ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻗﺒﻠﯽ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﮐﺮﺩ.
Pure diversification: ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺳﺖ, ﻫﻢ ﻣﺤﻮﺭﻱ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯾﮑﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﻗﺒﻠﯽ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻓﺮﻭﺧﺖ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﮐﺮﺩ

بیمه انفجار اتمی

بیمه‌ خطرات‌ انفجار اتمی‌
این‌نوع‌بیمه‌نامه‌، خسارات‌جانی‌ و مالی‌ را تأمین‌ می‌کند. یکی‌ از شروط کمیسیون‌ انرژی‌ اتمی‌، اخذ پوششی‌جهت‌ خطرات‌ انفجار اتمی‌ است‌ بنابراین‌ خریدار این‌ گونه‌ بیمه‌نامه‌ها معمولا مسئولان‌ و گردانندگان‌ راکتورهای‌ اتمی‌هستند. این‌ بیمه‌نامه‌ها معمولا به‌ صورت‌ باز صادر می‌شود و کسانی‌ که‌ در رابطه‌ با این‌ رآکتورها دچار خسارت‌ یاغرامت‌ می‌شوند، می‌توانند از پوششهای‌ بیمه‌ای‌ آن‌ استفاده‌ کنند.
شرکتهای‌ سوئیس‌ بعد از اینکه‌ در سال‌ ۱۹۵۵ اتم‌ در خدمت‌ صلح‌ درآمد، اقدام‌ به‌ تشکیل‌صندوق‌ مشترک‌اتمی‌ کردند و پوششهای‌ بیمه‌ای‌ زیر را ارائه‌ دادند.
خسارات‌ وارده‌ به‌ اشیاء که‌ ناشی‌ از آتش‌سوزی‌، انفجار، برق‌زدگی‌، سقوط هواپیما باشد و نیز خسارات‌ناشی‌از افزایش‌ درجه‌ حرارت‌ رآکتورهای‌ اتمی‌.
خسارات‌ مذکور باید به‌ صورت‌ اتفاقی‌ باشد. برای‌ مثال‌، از کارافتادن‌ دستگاههای‌ خنک‌ کننده‌ رآکتورها.
خسارات‌ ناشی‌ از آلودگی‌ محیط زیست‌ به‌ اشعه‌ رادیواکتیویته‌ و یون‌زا نیز تحت‌ پوشش‌ قرار دارد.
خسارات‌ وارده‌ به‌ اشخاص‌، ناشی‌ از اثر بروز اشعه‌ رادیواکتیویته‌ (منظور افرادی‌ که‌ با رآکتورها کار می‌کنند)
خسارات‌ مالی‌ و جانی‌ وارده‌ به‌ اشخاص‌ ثالث‌ (بیمه‌ مسئولیت‌) ناشی‌ از اثر اشعه‌ رادیواکتیویته‌ و یا انفجارهسته‌ای‌. حمل‌ و نقل‌ سوخت‌ و ضایعات‌ اتمی‌ هم‌ دارای‌ پوشش‌ بیمه‌ است‌.
در این‌ رشته‌ بیمه‌، نرخ‌ مورد محاسبه‌ با توجه‌ به‌ قدرت‌ رآکتور اتمی‌ و استانداردهای‌ ایمنی‌ و با در نظر گرفتن‌ آمار وخسارات‌ وارد توسط بیمه‌گران‌ تعیین‌ می‌شود.

بیمه دام

از مدتها قبل‌ نیاز مبرمی‌ جهت‌ پوشش‌ بیمه‌های‌ دام‌ احساس‌ می‌شد و به‌ همین‌ منظور در کشورهای‌ اروپایی‌، بعضی‌از اتحادیه‌ها وامهایی‌ به‌ کشاورزان‌ جهت‌ تأمین‌ بیشتر اعطا کردند و از طرف‌ دیگر بانکدارانی‌ که‌ اقدام‌ به‌ اعطای‌ وام‌کرده‌ بودند، در صدد تأمین‌ و پوششی‌ جهت‌ حفظ سرمایه‌های‌ خود برآمدند، زیرا در بعضی‌ از سالها بروز امراض‌مسری‌ دهان‌ و پا در بین‌ دامها، سرمایه‌های‌ وام‌دهندگان‌ را به‌ خطر انداخت‌ و موجب‌ ضررهای‌ هنگفتی‌ به‌ آنها گردید.به‌ همین‌ سبب‌ وجود چنین‌ پوشش‌ بیمه‌ای‌ می‌تواند برای‌ جبران‌ خسارات‌ مذکور مفید واقع‌ شود.
دربیمه‌دام‌، احشام‌ و حیوانات‌ درمقابل‌مرگ‌ ناشی‌از حادثه‌، مرض‌ و یا حوادث‌ ناشی‌ از حمل‌ و نقل‌ وعدم‌النفع‌ناشی‌ازامراض‌ دهان‌ و پا بیمه‌ می‌شوند. این‌ نوع‌ بیمه‌نامه‌ معمولا برای‌ حیواناتی‌ مثل‌ اسب‌، گاووگوسفندصادرمی‌شودوبرای‌امراضی‌مانندسیاه‌زخم‌ودهان‌وپا، بیمه‌نامه‌جداگانه‌وپوششی‌مجزاصادر می‌شود.

پوششهای‌ بیمه‌ دام‌
پوششهای‌ بیمه‌ای‌ که‌ در محدوده‌ جغرافیایی‌ مندرج‌ در بیمه‌نامه‌ به‌ بیمه‌گذار ارائه‌ شده‌ و در تعهدبیمه‌گربرای‌جبران‌ خسارت‌ قرار دارد به‌ شرح‌ زیر است‌ :
مرگ‌ ناشی‌ از امراض‌ طبیعی‌
بیماری‌ (Illness)
نقص‌ (Disease)
حوادث‌ (شامل‌ فوت‌ ناشی‌ از آتش‌سوزی‌ و صاعقه‌)

مواردی‌ که‌ خارج‌ از تعهد بیمه‌گر است‌ :
خسارات‌ از کارافتادگی‌ دام‌ و یا غیرقابل‌ مفید بودن‌ برای‌ کار و هدفی‌ که‌ نگهداری‌ می‌شده‌ است‌.
خسارات‌ ناشی‌ از اعمال‌ جراحی‌، تلقیح‌ و مایه‌کوبی‌ (Inoculation)مگر اینکه‌ این‌ موارد به‌ منظور جلوگیری‌ ازمرض‌ و یابیماریهای‌ ناشی‌ از حادثه‌ انجام‌ پذیرد.
خسارات‌ ناشی‌ از غفلت‌ بیمه‌گذار و کارکنان‌ وی‌ در حفظ و نگهداری‌ یا اعمال‌ عمدی‌ که‌ منجر به‌ جراحت‌ و یامسمومیت‌ احشام‌ گردد.
خسارات‌ناشی‌از هرگونه‌ حمل‌ونقل‌ دریایی‌ احشام‌ به‌غیر از حمل‌ ازطریق‌ راههای‌ مجاز آبی‌ داخلی‌
خسارات‌ ناشی‌ از جنگ‌
خسارات‌ ناشی‌ از جنگ‌ داخلی‌، شورش‌، آشوب‌، اغتشاش‌ و بلوا.
بیمه‌نامه‌های‌ دام‌، احشام‌ را در مقابل‌ مرگ‌ ناشی‌ از امراض‌، جراحتهای‌ ناشی‌ از حوادث‌، آتش‌سوزی‌، صاعقه‌،طوفان‌ و یا در حال‌ حمل‌ پوشش‌ می‌دهد.

بیمه درمان تکمیلی

بیمه درمان تکمیلی

تامین هزینه های درمانی یکی از مشکلات جوامع امروزی است به طوریکه حتی کشور های توسعه یافته که از سطح رفاه اجتماعی مقبولی برخوردارند از این امر مستثنی نیستند. در کشور ما مانند بسیاری دیگر از کشورها، تامین هزینه های درمانی به موجب قوانین و مقررات مرتبط بر عهده سازمان های خدمات اجتماعی مانند تامین اجتماعی، خدمات درمانی، سازمان بیمه سلامت و … است و شاغلین بخش های دولتی، خصوصی، نظامی، انتظامی، مشاغل آزاد و افراد تحت تکفل آنان نزد یکی از ارائه دهندگان خدمات پایه درمانی تحت پوشش قرار می گیرند. اگر چه بیمه های درمان پایه، بخشی از هزینه های درمانی افراد جامعه را جبران می کند ولی امروزه با پیشرفت علم پزشکی و افزایش هزینه های درمانی شکاف بزرگی بین هزینه های درمان بیماری ها و تعهدات بیمه گران پایه بوجود آمده است.

با عنایت به مراتب فوق از اوایل دهه ۷۰ این امکان برای شرکت های بیمه بازرگانی فراهم شد که به عنوان بیمه گر تکمیلی وارد عرصه بیمه درمانی شوند و با ارائه پوشش بیمه درمان تکمیلی آن بخش از هزینه های درمان بیماری ها را که در تعهد بیمه گر پایه نیست تحت پوشش قرار دهند. با توجه به جوان بودن این رشته از بیمه های بازرگانی در کشور ما، شرکت های بیمه ابتدا فروش بیمه درمان تکمیلی را به صورت گروهی آغاز نمودند. بنابر این کارکنان واحد های بازرگانی، صنعتی و خدماتی و افراد خانواده آنها مخاطب اصلی پوشش های ارائه شده قرار داشتند و با گذشت زمان و افزایش تجارب به دست آمده امکان ارائه این پوشش به خانواده ها نیز به صورت محدود فراهم شده است.

موارد تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی

در بیمه های درمان تکمیلی که هم اکنون از سوی شرکت های بیمه بازرگانی ارائه می شود پوشش هزینه های بستری و جراحی در بیمارستان ها و مراکز درمانی مجاز به عنوان پوشش اصلی در نظر گرفته شده است به این معنا که قرارداد بیمه درمان تکمیلی بر پایه این پوشش قابل ارائه است و سپس در صورت تمایل بیمه گذار و موافقت بیمه گر، سایر پوشش های اضافی متناسب با سقف تعهد پوشش اصلی و به شرح زیر قابل ارائه می باشد:

– زایمان اعم از طبیعی و سزارین

– افزایش سقف تعهد برای اعمال جراحی تخصصی

– هزینه های پارکلینیکی (اقدامات تشخیصی، که برای سنجش میزان پیشرفت یا بهبود بیماری و اطمینان از احیای سلامتی بیمار انجام می شود) از جمله سونوگرافی، ماموگرافی، انواع اسکن، انواع اندوسکوپی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی، دانسیتومتری، تست ورزش، تست آلرژی، نوار عضله، نوار عصب، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و ….

– درمان نازایی و ناباروری

– ویزیت و دارو

– خدمات آزمایشگاهی

– دندانپزشکی

– خرید عینک طبی، لنز طبی و سمعک

– جراحی های مرتبط با رفع عیوب انکساری چشم

– اعمال مجاز سرپایی

– تهیه اعضای طبیعی بدن

– تهیه اروتز

– تشخیص بیماری ها و ناهنجاری های جنین

پرداخت خسارت خودروهای گران قیمت

پرداخت خسارت خودروهای گران قیمت

مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث، خسارت مالی وارد شده تا سقف معینی پوشش داده می‌شود. این سقف معادل خسارت وارد شده به گرانترین خودروی متعارف تا سقف تعهد درج شده در بیمه نامه است. منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد سقف تعهدات بدنی (دیه کامل مرد در ماه حرام) باشد که این مبلغ در ابتدای هر سال توسط قوه قضاییه مشخص می شود. مابه التفاوت خسارت وارد به خودرو زیان‌دیده از طریق بیمه بدنه پیگیری می‌شود.

تعهد ریالی شرکت بیمه‌گر در برابر زیان‌دیدگان داخل وسیله نقلیه مقصر حادثه، برابر با حاصل ضرب ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در سقف تعهدات بدنی بیمه نامه است.

میزان ظرفیت مجاز وسایل نقلیه با توجه به نوع و کاربری آنها طی آیین نامه ای توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و بیمه مرکزی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران میرسد. تعداد جنین و اطفال زیر دوسال داخل وسیله نقلیه به ظرفیت مجاز خودرو اضافه میگردد.

تعهد ریالی شرکت بیمه‌گر در قبال زیان‌دیدگان خارج از وسیله نقلیه مقصر حادثه، ده برابر سقف تعهدات بدنی بیمه نامه میباشد.

جایگاه راننده مقصر در قانون جدید بیمه شخص ثالث!

جایگاه راننده مقصر در قانون جدید بیمه شخص ثالث!

همانطور که می‌دانید، در بیمه شخص ثالث، راننده شخص اول، شرکت بیمه‌گر شخص ثانی و سایرین شخص ثالث محسوب می‌شوند؛ در قانون جدید بیمه شخص ثالث، علاوه بر اشخاص ثالث به راننده که شخص اول می‌باشد، هم توجه شده و پوشش‌هایی برای وی در نظر گرفته شده است. در قانون جدید بیمه شخص ثالث، بیمه‌گذار می‌تواند از پوشش حوادث راننده بیمه شخص ثالث در صورت بروز خسارات جرحی استفاده کند.